Veelgestelde vragen

Je bent op deze pagina omdat je een vraag hebt. Wil je iets weten over de zin van het leven? Het geheime recept in vanillevla of hoelang je douchen kunt overslaan zonder dat het je vrienden kost? Tja, daar kunnen we je niet mee helpen. Maar voor vragen over onze site ben je hier op de juiste plek!

01. Hoe werkt dat, het aanvragen van een gedicht?
Op de homepage van Vijftwaalf.nl zie je de verschillende soorten gedichtlengtes al staan. Dat begint bij 8 regels voor € 4,95 en eindigt bij meer dan 250 regels voor € 149,95.   Jij levert de info aan (zie voor handvatten Wat voor info moet ik aanleveren?), kiest een toon (zie Waarom moet ik een toon kiezen voor mijn gedicht?), kiest een levertijd (standaard: 48 uur, maar je kunt ook spoed aanvragen voor 24 uur, 12 uur, 6 uur, 3 uur of 1 uur), checkt of alle gegeven die je hebt ingevuld kloppen… en dan ga je met vol verwachting kloppend hart voor je mailbox liggen, in afwachting van je gedicht!
02. Wat voor info moet ik aanleveren?

Allereerst, denk je even in: wij weten NIETS van jou of van de persoon voor wie je het gedicht aanvraagt. We weten niet wat jullie relatie is en hebben geen idee van jullie leeftijd, opleiding, baan, hobby’s en inside jokes. Als je graag wilt dat daar iets van terug te zien is in het gedicht, moet je het dus aan ons vertellen.

 

Over het algemeen geldt de regel: hoe gedetailleerder de info, hoe persoonlijker het gedicht. Probeer in ieder geval in hele zinnen te praten, in plaats van in steekwoorden. Twee voorbeelden ter illustratie:

 

Voorbeeld 1: Karen is mijn moeder. Ze is 63, advocaat en een echte controlfreak. Ze drinkt op vrijdag altijd één glas sherry om het weekend in te luiden. Ze is gek op haar kinderen (mij en mijn oudere broer Dennis) en op haar man, mijn vader Hans. Ze heeft ooit tijdens een familieweekend in de Efteling de uitdrukking “blaat het niet dan schaapt het niet” uitgevonden en dat is bij ons thuis nu een gevleugelde kreet. Dit jaar heeft ze vooral veel gewerkt, dus met deze geurkaars hoop ik haar wat ontspanning te kunnen geven.

 

Voorbeeld 2: Advocaat, controlfreak, sherry, gek op kinderen en man, blaat het niet dan schaapt het niet, workaholic.

 

Uit voorbeeld 1 halen we veel meer context dan uit voorbeeld 2, zoals de relatie tussen aanvrager en ontvanger, de oorsprong van de gevleugelde kreet en kleine dingen, zoals de namen van haar gezinsleden (nogmaals, we weten dus echt helemaal niets van jou of de ontvanger).

 

Als je het kort houdt (bijvoorbeeld: ‘Saïda krijgt een puppy, ze zeurt er al jaren om. Het is een teckel’), moeten onze rijmpieten vaak een paar dingen zelf invullen. Bijvoorbeeld: hoe oud is Saïda? Is ze 8 en krijgt ze de puppy van haar vader, is ze 28 en krijgt ze de puppy van haar vriend/man, of is ze 58 en krijgt ze de puppy van haar gezin? Bij korte gedichten kunnen we er vaak wel wat van maken, maar bij gedichten langer dan 20 regels hebben we écht meer info nodig (of op z’n minst context).

 

Zaken die mensen vaak vergeten te vermelden bij het aanvragen van een gedicht:

 

– Naam (met ‘mijn vader’ kunnen we niets in de aanhef van het gedicht)

– Leeftijd (vooral bij jonge kinderen erg belangrijk!)

– Werk/school (welke klas?)/studie (mbo/hbo/universiteit?)

– Leefsituatie (alleen, bij ouders, samenwonend, getrouwd, gescheiden, anders?)

– Woonplaats (als die belangrijk is)

 

De toon die jij als aanvrager aanslaat is vaak leidend voor hoe wij het gedicht vormgeven. Dus schroom niet om bepaalde woorden te gebruiken die heel typisch zijn in jullie taalgebruik. Het is onze taak om een mooi gedicht voor je te maken, niet om over je te oordelen.

 

Enne, wil je iets heel graag of juist absoluut niet in het gedicht hebben? Meld het!

 

LET OP: we werken alleen met de info die je aanlevert in het info-vak, NIET met externe links naar websites of socialmediaprofielen!

 

OOK BELANGRIJK: gebruik géén emoji in je info, want die lust ons systeem niet. Dan gaat je tekst verloren!

03. Waarom werken jullie alleen met de info die jullie krijgen aangeleverd?

We maken ieder gedicht op maat, maar we willen wel betaalbaar blijven voor onze klanten. Daarom is het essentieel dat we snel kunnen werken. Daarom doen we niet aan ‘kijk maar even op zijn facebookprofiel voor meer info’. Om de voordelige prijs te kunnen garanderen, werken we enkel en alleen met wat we aangeleverd krijgen.

04. Gebruiken jullie altijd alle info die wordt aangeleverd?

Helaas is het niet altijd mogelijk om álles te gebruiken dat je aanlevert. Bij een overvloed aan onderwerpen, kiezen onze rijmpieten er vaak een aantal hoofdlijnen uit voor het gedicht.

05. Ik wil nog meer vertellen, maar het info-vak zit vol. Wat nu?

Op iedere gedichtlengte zit een karakterlimiet. Dat is om te voorkomen dat mensen een volledig Tolstoj-manuscript aanleveren bij een gedicht van 8 regels; dat is zonde van de tijd die de aanvrager eraan heeft besteed, maar ook zonde van onze tijd, want hoe meer info, hoe langer het voor ons duurt om het gedicht te maken.

Past niet alles wat je wilt vertellen in het info-vak? Dan is dat een goede indicatie dat het te veel info is voor de gedichtlengte die je wilt aanvragen. In dat geval adviseren we je om een langer gedicht aan te vragen of te kijken waar het gedicht écht over moet gaan.

Het heeft geen zin om zoveel mogelijk info in telegramstijl in het tekstvak te proppen. Dat is voor ons slecht leesbaar, waardoor de kans toeneemt dat we iets verkeerd interpreteren en een fout in je gedicht maken. Dus merk je dat je afkortingen of steekwoorden moet gaan gebruiken om het passend te krijgen, dan is het echt verstandiger om een langer gedicht aan te vragen.

Het is voor ons ook niet mogelijk om te werken met info die wordt nagemaild, omdat het dan totaal onoverzichtelijk wordt voor onze rijmpieten. (Zie ook: Ik ben iets vergeten te vertellen dat wel in het gedicht moet, mag ik dat mailen?)

06. Ik ben iets vergeten te vertellen dat wel in het gedicht moet, mag ik dat mailen?

Helaas kunnen we niet garanderen dat informatie die je nastuurt, nog in het gedicht verwerkt kan worden. De gedichten worden verdeeld onder verschillende rijmpieten en die hebben lang niet allemaal toegang tot de mailbox. Het is voor ons, vooral in de piektijd, echt niet te doen om vóór het schrijven van ieder gedicht de mailbox uit te pluizen om te zien of er toevallig nog een mail over gestuurd is. Als we eraan denken zullen we het uiteraard in het gedicht opnemen, maar we kunnen het niet beloven. We raden je dan ook vooral aan om goed na te denken over de volledigheid van je informatie voordat je je aanvraag indient.

07. Waarom moet ik een toon kiezen voor mijn gedicht?

Op basis van hoe de aangeleverde info is geformuleerd, kunnen wij ons vaak al een beetje een beeld vormen van de aanvrager en de persoon voor wie het gedicht is. Vroeger maakten we zelf een inschatting van de gewenste toon, en meestal ging dat goed, alleen sloegen we af en toe de plank finaal mis. Daarom mag je nu zelf je toon kiezen. Wil je iemand troosten, plagen, sarren of compleet in z’n hemd zetten? Het kan allemaal!

07a. Wat houdt de toon ‘serieus’ in?

De toon ‘serieus’ is bij uitstek geschikt voor gedichten over zware onderwerpen, zoals ziekte, verlies of ander leed. Er wordt niet geplaagd, alleen getroost. Ook serieuze liefdesgedichten worden vaak aangevraagd. Er staan geen grapjes in, hooguit (als het onderwerp dat toelaat) een kwinkslag.

07b. Wat houdt de toon ‘grappig-netjes’ in?

De meest gekozen optie. De toon ‘grappig-netjes’ is speels, maar wel binnen de perken. Bij uitstek geschikt voor kinderen, je baas/collega, de buurvrouw of iemand anders die je graag een beetje wilt plagen.

 

07c. Wat houdt de toon ‘grappig-brutaal’ in?

De toon ‘grappig-brutaal’ bevat grapjes die tegen het randje aan schurken, en er misschien soms net iets overheen gaan. Het is een toon die zeer geschikt is voor vrienden die je goed aan wilt pakken of gezinsleden die je eens flink wilt plagen.

07d. Wat houdt de toon ‘grappig-grof’ in?

De toon ‘grappig-grof’ trekt alle registers open. Seksgrappen, scheldwoorden: alles mag en er zijn geen grenzen (tenzij jij die aangeeft, natuurlijk). Deze toon wordt opvallend vaak gekozen door jaarclubs en disputen, maar is ook uitermate geschikt om je vrienden of familie eens flink in hun hemd te zetten.

08. Waarom komt mijn gedicht niet overeen met de toon die ik heb gekozen?

Als je gedicht niet de toon is die je had gekozen, dan zijn er twee mogelijkheden: óf wij hebben een foutje gemaakt en per ongeluk een serieus gedicht geschreven, óf er is weinig grappigs te destilleren uit de aangeleverde input. Maar wees gerust: zelfs bij de droogste input doen we ons best om het gedicht een fijne dosis humor te geven, met een kwinkslag hier en daar!

We schrijven met alle liefde het gedicht voor je in iedere toon die je wilt, alleen hebben we wel iets nodig om mee te werken. Als je bijvoorbeeld kiest voor ‘grappig-grof’ en vervolgens alleen maar lieve en positieve informatie over deze persoon aanlevert, kunnen wij daar niet op magische wijze een grof gedicht van maken waarin we hem/haar in de zeik nemen.

Denk je dat we een foutje hebben gemaakt in de toon? Neem dan contact op via het contactformulier of [email protected], dan helpen we je zo snel mogelijk verder.

09. Kan ik ook een zakelijk gedicht of een gedicht voor mijn bedrijf aanvragen?

De afgelopen jaren weten steeds meer bedrijven Vijftwaalf.nl te vinden. Een interessante ontwikkeling, maar helaas is dat niet waar deze service voor bedoeld is. We hebben het een aantal jaar geprobeerd, maar de realiteit is dat we er zo lang mee bezig zijn, dat het ten eerste niet meer lucratief is, en ten tweede ervoor zorgt dat we in de knel komen met de andere gedichten. Je mag als bedrijf altijd een gedicht aanvragen, zolang het gaat over een persoon, en een gebeurtenis. 

10. Hoe lang duurt het voordat mijn gedicht klaar is?

Als je geen spoed hebt aangevraagd, is je gedicht klaar binnen 48 uur na de aanvraag.

 

Heb je je gedicht eerder nodig en wil je zeker weten dat je het op tijd krijgt? Vraag het dan aan met spoed.

 

Soms doen mensen een normale aanvraag waarbij ze aangeven het eerder dan de deadline van 48 uur nodig te hebben, zonder bij te betalen voor spoed. Zulke aanvragen kunnen we helaas niet inwilligen. Vooral als het druk is, hebben we die 48 uur vaak ook echt nodig.

11. Wat als ik mijn gedicht eerder nodig heb dan de standaard 48 uur?

Je kunt je gedicht ook met spoed aanvragen bij het bestellen. De opties zijn 24 uur (snel), 12 uur (sneller), 6 uur (spoed), 3 uur (superspoed) en of 1 uur (lightspeed). Spoedaanvragen kosten extra, maar verzekeren je er wel van dat je je gedicht op tijd binnen hebt.

 

LET OP: Je kunt in principe op ieder moment een gedicht met spoed aanvragen. Gebruik echter wel je gezonde verstand; als je om 3 uur ’s nachts een lightspeedgedicht aanvraagt, kun je er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuitgaan dat er niet een uur later een gedicht in je mailbox zit. De volgende ochtend ben je de eerste!

 

Zorg dat je de info zo helder en compleet mogelijk aanlevert, dat zorgt ervoor dat wij ook sneller kunnen werken. (Zie ook: Wat voor info moet ik aanleveren?)

12. Waarom kost spoed extra?

Het aanvraagproces van de gedichten is een gestroomlijnd geheel. Wanneer er een aanvraag binnen komt hebben wij 48 uur om deze te voltooien. Heb je meer haast dan kan dat, dan kun je bij je aanvraag spoed aanvinken, voor 24 uur, 12 uur, 6 uur, 3 uur of 1 uur. Dat betekent dat dat we je gedicht handmatig uit de rij moeten plukken en het sneller moeten schrijven. Hiervoor hebben we speciale rijmpieten in dienst die voortdurend stand-by zijn.

 

Een gedicht dat binnen een uur af moet moet ook echt binnen een uur af, er moet dus constante controle zijn op de aanvragen. Hoe sneller het gedicht af moet, hoe meer het proces wordt verstoord; vandaar dat hier extra kosten aan verbonden zijn.

13. Mijn gedicht is langer dan waar ik voor heb betaald, hoe kan dat?

Gefeliciteerd, er heeft een extreem gulle rijmpiet aan je gedicht gewerkt! Soms, als een onderwerp heel leuk is, als iets een rijmpiet persoonlijk raakt of als we er gewoon zin in hebben, maken we het gedicht wat langer dan de aangevraagde lengte. Dat kost jou natuurlijk niets extra!

14. Ik ben niet tevreden over mijn gedicht. Wat nu?

Wat vervelend dat je niet tevreden bent over je gedicht. Omdat we de service voor iedereen zo betaalbaar mogelijk willen houden, zijn de prijzen erg laag. Daardoor kunnen we helaas geen gratis nieuw gedicht voor je schrijven. Als je erg ontevreden bent, kun je altijd een nieuw gedicht aanvragen en daarin aangeven wat je niet goed vond aan het vorige gedicht. Het kan helpen om daarbij te kiezen voor een andere lengte, toon of omschrijving. (Zie ook: Wat voor info moet ik aanleveren?)

15. Ik wil een kerstgedicht, kan dat?

Natuurlijk! Vermeld wel even in je aanvraag dat het gaat om een kerstgedicht. Hier betaal je niets extra voor.

 

Let op: onze rijmservice sluit op 6 december. Vraag je gedicht dus op tijd aan.

16. Waarom heb ik een account nodig voor Vijftwaalf.nl?

Om een gedicht aan te vragen, hebben we een paar basisgegevens van je nodig (je naam en je e-mailadres). Die vul je in bij het aanmaken van een account. Als je gedicht klaar is, zetten wij het voor je klaar in je account en sturen we je een e-mail dat je het kunt downloaden.

Check dus nog een keertje extra of je e-mailadres wel klopt, want zonder een kloppend e-mailadres kunnen we ook geen contact met je opnemen of je laten weten dat het gedicht waarvoor je betaald hebt klaarstaat.

17. Wat voor rijmschema gebruiken jullie?

We gebruiken alleen het rijmschema ABCB.

 

Tip: mocht je graag AABB willen, dan kun je de enter tussen de eerste en tweede, en de derde en vierde regel van een strofe weghalen. Zo heb je strofes van twee regels, in plaats van vier regels, maar wel AABB.

18. Hoe zien de gedichten van de verschillende lengtes eruit?

8 regels: 2 strofes.

16 – 20 regels: 4 of 5 strofes.

28 – 32 regels: 7 of 8 strofes.

44 regels: 11 strofes.

60 – 68 regels: 15 tot 17 strofes.

250+ regels: minimaal 63 strofes.

19. Hoe ziet een strofe eruit?

Een strofe is als volgt:
we gaan op deze regel rijmen.
Waarna de volgende het schema,
weer aan elkaar zal lijmen.

Voor meer voorbeelden van hoe onze gedichten eruitzien, kun je eens rondsnuffelen tussen de gratis gedichten.

20. Er staat een tikfout in mijn gedicht! Wat nu?

O jee! Al onze rijmpieten beheersen de Nederlandse taal uitstekend, maar het kan natuurlijk toch een keer gebeuren dat er een foutje in sluipt. Gelukkig leveren we ieder gedicht aan als Worddocument, en kun je het dus zelf heel snel en gemakkelijk verbeteren. Onze excuses!

21. Schrijven jullie ook gedichten in het Engels?

Jazeker! Wel belangrijk om te weten: wil je graag een Engels gedicht, dan moet de input ook worden aangeleverd in het Engels.

22. Waarom is de website niet het hele jaar open?

Vijftwaalf.nl is open vanaf het moment dat de Sint het land in komt, tot het moment dat hij weer vertrekt. Vaak krijgen we voor of na die tijd aanvragen van mensen, met de vraag waarom we niet het hele jaar open zijn. Daar zijn twee simpele redenen voor.

1. We kunnen er in ons schema geen tijd voor maken. Vanaf half november houden we ieder jaar een maand vrij voor Vijftwaalf.nl. We richten ons leven, zowel zakelijk als privé, erop in dat we op ieder moment van de dag of nacht een gedicht voor iemand kunnen maken. Dat is voor zo’n korte tijd geweldig om te doen, maar het hele jaar zou simpelweg niet lukken.

2. Na Sinterklaas zijn we altijd he-le-maal klaar met rijmen. We kunnen dan oprecht geen gedicht meer zien. Tegen de tijd dat december aanbreekt, doen we namelijk álles op rijm. Appen, mailen, praten met onze vrienden: ALLES. We vieren met z’n allen dan ook altijd een klein feestje als de site weer dicht gaat. En dan mogen we eindelijk slapen. HEEL VEEL SLAPEN. Op deze manier houden we het leuk voor onszelf, zodat we er het volgende jaar ook gewoon weer heel veel zin in hebben!

23. Wie staan er aan het roer van Vijftwaalf.nl?

Martin Gijzemijter richtte de dichtservice in 2001 op. Een hele tijd maakte hij alle gedichten in zijn eentje, maar ieder jaar wisten meer mensen Vijftwaalf.nl te vinden. Ruim tien jaar na oprichting werd daarom Lisette Jonkman zijn trouwe rijmmetgezel. Een beetje zoals Sint en Piet, dus. Daarnaast zijn er meer rijmpieten, die hun taak ieder jaar weer met veel plezier en frisse moed oppakken.

24. Hoeveel aanvragen komen er per jaar binnen?

Ieder jaar meer! Inmiddels tikken we al bijna de 2000 aanvragen per jaar aan.

25. Hoeveel rijmpieten zijn er?

Dat varieert per jaar. De harde kern bestaat altijd uit Martin, Lisette en Astrid. Daaromheen zit een team van maximaal tien freelance rijmpieten. Sommige rijmpieten hebben een specifieke eigen niche. Anderen rijmen alleen op de absolute piekdagen mee.

26. Kan ik ook rijmpiet worden?

Vind je rijmen leuk, beheers je de Nederlandse taal uitstekend, kun je overweg met metrum, ligt het rijmschema ABCB je goed en heb je in de periode tussen begin november en half december veel tijd? Dan mag je altijd een mailtje sturen naar [email protected]. Laat ons vooral een voorbeeldje van jouw rijmkunsten zien, maak ons aan het lachen (of aan het huilen) en wie weet hoor jij binnenkort bij het team van Vijftwaalf!

27. Waarom kost jullie rijmservice geld?

Deze vraag krijgen we verbazingwekkend vaak. Het is eigenlijk heel simpel: wij moeten onze hypotheek ook ergens van betalen. We schrijven ieder gedicht op maat, met de toon en het rijmschema van jouw voorkeur. Elk gedicht dat de deur uit gaat, is geschreven door iemand die er tijd, aandacht en kunde in heeft gestopt. En ja, natuurlijk doen we dit omdat we het superleuk vinden om gedichten te schrijven! We zijn stuk voor stuk Sinterklaas-enthousiastelingen met een passie voor rijmen. We kunnen het alleen niet gratis doen, omdat we in de tijd die Vijftwaalf.nl ons kost geen andere opdrachten kunnen aannemen.

28. Ben ik verplicht om te zeggen dat het gedicht van Vijftwaalf.nl komt?

Da’s nou juist het mooie van Vijftwaalf.nl: je hoeft het helemaal niet te vertellen aan je familie, collega’s of vrienden! Er staat nergens een watermerk of een link. Wij schrijven het, zodat jij er de blits mee kunt maken. Strijk vooral met de eer, en kom volgend jaar weer! Goeie deal, toch?

29. Hoe kunnen media/journalisten contact opnemen?

Wat leuk dat je vanuit een krant, tijdschrift, radioshow, tv-programma of ander medium contact met ons op wilt nemen! Hier staan wij altijd voor open. Stuur even een mail naar [email protected], dan kijken we wat mogelijk is.